14 January 2009

Aku, kau dan palestina..

1.Dlm kita berdemo, bertakbir berteriak marahkan israel, kita kadang terlupa tunjang akar(punca) dalam permasalahan palestin ini ialah America. Dunia sedia maklum America ibarat parent yang membelai setiap gerak geri dan menyokong penuh ketidak kemanusian zionis laknatullah..

2. Asas apabila kita nk tackle satu2 masalah, kita kembali kpd punca masalah itu. Tulisan ak ni cuba untuk kemuka satu langkah yang ak nmpak kita boleh buat dlm mbantu saudara kita kt palestin.tapi sblom itu perlu ak jelaskn, tulisan ni bkn dtg dari orang master agama, jd klo ad ap2 yang xbtol, please correct me, satu lg tulisan lebih kpd nk bangkitkan kesedaran, bknnya nk mngajar..

3.Pnah dgr capitalism?ideology capitalism ni adalah ideology yang mencorak system ekonomi dan khidupan dunia hari ni, dan semua orang tau ideology ini ditaja dan dicanang oleh America dan sekutunya sehingga kita ummat islam sndr lupa kita ada system kita sndr..kan islam itu syumul..dan ap yang amat bangat pnting ak nk cuba bwk ialah dalam system capitalism ni ad RIBA..

4.Riba satu perkataaan yang ak rs umumnya semua org tau.semua org akan ckap riba tu haram tapi jelasnya apakah kita tau riba tu ap sbnarny, penting sgat ke kita kn tau psl riba ni..dan macam mn dengan kita paham isu riba ni kita boleh tolong saudara kita kt Palestine.insya allah.

5.Tahukah kita bahawa Allah declare perang kat kita klo kita amal riba, tak perlu jadi kafir.ko rs ko dh ckup bsar sgt, hbat sgt, samseng sgt ke nk lwn Allah, Pencipta sekalian makhluk.allah firman dalam al baqarah..

Ertinya:wahai orang2 beriman, bertaqwalah kamu kpd allah dan tinggalah saki baki riba sekiranya kamu benar2 beriman, sekira kamu tidak menninggalkannya isytiharkanlah perang dengan allahdan rasulnya. Dan jika kamu bertaubat (dr pengambilan riba) maka bagi mu pokok harta kamu:kamu tidak menganiaya dan tidak pula dianiaya (QS2:278,279)

Ibn Abbas mentafsirkan ertinya: akan dikatakan kpd pemakn riba “ambillah senjata kamu untuk berperang dengan allah".

6.Riba dr segi makna adalah lebihan,pertambahan atau pertumbuhan..menurut ust zaharuddin riba adalah setiap pertambahan yang terhasil dalam jual beli barangan tertentu dan tambahan di atas hutang akibat dr pertambahn tempoh. Klo nk tau lanjut ak cadangkn bc blog ust atau korang bleh bli bku dia, Wang anda dan islam..

7.Riba adalah satu mu’amalat yang ckup luas.dalam entry ni ak cuba sentuh sket pasal element riba dalam akaun simpanan kita kt bank2 konvensional.

8.Basically yg ak tau, ad 2 jnis akaun simpanan (xtau la klo ad lbh)..1:akaun pelaburan dengan pulangan tetap (fix deposit account) dan akaun simpanan biasa..kt ust zaharuddin, jelas pada kedua2 akaun ni ad unsur riba..dan kita biasa lebih terlibat dengan akaun simpanan biasa (xtau la klo korang biasa dngan fix deposit account).

9.So, ak nk cte la sket psl akaun simpanan tetap yang ditwarkn kt bank konvensional ni..jelas terdapat riba krn bank offer kita kadar faedah tetap (riba) sekitar 0.1 dan 0.2%..d whole picturenya camni..bank yg kita smpn duit tu seolah2 mminjam drpd kita (pelanggan)untuk digunakan bg tujuan pelaburan kecilan dan kita (pelanggan) dianggap seolah telah mngenakan bunga( pulangan tetap atau faedah yang kita terima) atas simpanan (pinjaman) yang kita berikan pada pihak bank..hsilny bank terpaksa mbyar faedah menurut apa yang ditetap walu apa keadaan sekalipun..klo bank tu rugi dia camne pn kn byar faedah, tapi klo bank tu untung bsar kita sbgai pelanggn hnya dpt nisbah yg kecik dr untung tu..tgk,kt sni berlaku penindasan yg dilarang islam..

11.So, skrang ap yang kita perlu lakukan???jelasny riba tu haram,haram tu dosa,dosa tu mbawa kpd kemurkaan allah. Jadi shabat.tiada alasan untuk kita terus stay dalam akaunn simpanan yang ditawarkan oleh bank knvensional sdagkan diluar sana byk bank2 islam atau bank2 yang mnawarkan akaun yang selaras dgn islam..tapi ak sdih ble terbaca satu tulisan dalam majalah solusi,

“in Malaysia, for example, non muslims are major users of Islamic finance product. Bank such as the hong leong Islamic bank, and Malaysian cooperative bank, bank rakyat, report a 70% percent uptake of Islamic finance product by Chinese customer. So why are non muslim customers attracter to Islamic bank?”…

BODOH sgtkah kita ni, cina yg jahil psl agama islam pn tau product islam tu bgus…

12.Tp sblom korang amek ap2 langkah drastic,ak nasihatkan buat research dlu, bykkan bertanya..sbb tujuan ak bknlah nk mengajar, tp cuma nk raise an issue yang ak rs jrg kita dgr tp teramatlah pnting, nk bangkitkan ksedaran..

13.haa so ap kaitanny dgn isu plestin???kaitannya ialah 1: dngn menolak riba kita sbnrnya secara langsung menolak system capitalism (klo korng nk tau sbb capitalism and riba lah economy dunia skrang jtuh)..walopun kita nmpak usaha ni alaa xkan la ekonomi America tu jatuh klo ak sorang tak amek riba tp kita kn ingat kita tidak ditanya samada berjaya ataupun tidak tp kita ditnya APAKAH USAHA/SUMBANGAN KITA TERHADAP AGAMA???.insya allah dengan kesdaran yg timbul ni, kt sebarkan dan insya allah dengan izin allah, apabila semua orang menolak riba, system capitalism akan dpt diganti dgn system ekonomi islam..dan, apabila jtuhnya capitalism,jatuhlah ekonomi America, musnahlah America, punca/pyumbang/pendokong kpd kebiadapan Israel terhadap saudara kita di palestina..

14.Kaitan kedua,2: apabila kita tutup akaun simpanan kita, akan ad lebihan wang riba..so bagaimn cara nk lupuskan dt haram ni..menurut majma’ fiqh islami, kita harus keluarkan lebihan dt riba kita atas alasan klo kita tinggal dt tu,dt tu akan mnyuburkan lg system riba.so dt yang ad kt tangn tu camne nk hpuskan, of course la kt xleh gne untuk kepentingan kira sndr..

15.Antara yang digariskan oleh ust zaharuddin dlm bukunya, wang, anda dan islam ialah

“ harus juga memberiny kpd pemerintah melalui pusat zakat atau badan kebajikan yang dipercayai untuk membina masjid, rumah anak yatim, bantuan mangsa bencana dan seumpamanya”..

so, shabat..ust zaharuddin ad mnyebut mangsa bencana, ak kira nilah ms sesuai untuk kita buat 2 dlm 1..dapat tolong palestin dan pd ms yang sama terlepas dr dosa riba..

Wallahu a’lam..

+systen+

16 comments:

Anonymous said...

wah...kagum aku. ingatkan dak2 medic ni hanya taw pasal BPH, xpun CBD, x pun EPSS ataupun hCG je...bgus2 keep a good work guys!!!

Anonymous said...

bangga ak..d samping kite sibuk dngn dunia medic ni, masih ad mase utk kite menerokai sesuatu d luar bidang kite..carilah mase utk menerokai bidang yg jarang org amik berat..dan jadilah jaguh dlm bidang tersebut utk kemaslahatan umat Islam sedunia.. takbir..ALLAHUAKBAR!!!!!!

Anonymous said...

ada x cadangan bank2 yg ok utk simpan duit and mungkin melabur yg available kt dlm msia ni????

Anonymous said...

bank islam, muamalat, tbung haji.bank dr timur tgh pn skang ad kt mesia sprt kuwait finance house, al rajhi banking adn invesment..tp kt bank biasa pn ad yg offer perbankan islam.basically,klo ad dgr akaun simpanan wadi'ah, akaun simpanan mudharabah, haa pilih akaun ni klo nk mnyimpan..

psl melabur, kt ade unit trust, asb asn (korang bleh bc hukum terbaru psl asb asn kt blog ust zaharuddin)..klo unit trust tak semua fund yg di tawar kt bleh join, cr yang shariah cmpliance, yang dilulus oleh majlis penasihat shariah sprt public itikal fund n byk lg..bg ak, ak lbh prefer unit trust..ak ad trbc dalam star biz, klo nk invest ni waktu terbaek tp of cos korang kn kaji dlu..nk mlabur bkn ppkai seposen dua..tuk unit trust at least rm1000..

ak pn xtau ssgt, dlm process blajar..

nasihat ak sblom kt join mn2, fisrt yg kt kn buat pelengkapkn diri dgn ilmu halal haram dalam bab ni dlu tuk keselamatn kt dunia akhirat.Umar al khattab pnah kt: jangan lah kamu berjual beli d pasar kecuali telah mndalami ilmu (hukum) agama ttgnya..

Anonymous said...

tq2..so aftr this, we all kene tutup akaun kt bank conventional yg amal riba', and start saving dlm bank berasaskn systen islam. eh, systeM islam...hehe

Anonymous said...

btul ke kalu satu2 bank yg pakai dua2 system islam n kafir, x bleh invest kat c2???

Anonymous said...

Hokum asal dlm berurus niaga dgn orang kafir adalh harus..
“Telah ijma’ atau sepakat selurruh umat islam keharusan urusan dengan ahli zimmah dan laen2 org kafir selagi mn urus niaga itu tidak jtuh dalam perkara haram ( syarah sohih muslim, an nawawi, 11/ 40)” quoted from ust zaharuddin, Wang anda dan islam, p277..

Point yg kt boleh ambik dlm kontek kt berurusan dgn bank yg tawar2 duo2 system perbnkan islam dan konvensional ini ialah, semua urus niaga adalah asalny harus selagi tidak jtuh dalam prkara haram..

Pd pndapat ak, urusniaga kt dalm dgn bank trsbut boleh selagi mn kt tidak terlbat dalm prkara haram..

Bahkan, ak rs ad bgusny, sbb sekurgny kt meraikan apa yg bank tu bawak, ap akn jd klo bank2 ni twar prbankan islam tp xdok smbutan, kt xleh la nk expect bank knvnsional trus tukat jd bank islamik sepnuhny br kt nk berurusan..

Tp dr segi afdhaliyah (keutamaan) ak rs lg elok kt trus g kt bank2 islam, lg baek dan trjamin..lg mmajukan ekonomi umat islam..lg mnolong sesame sndiri..

Ksimpulan, kt kn tau beza ant hokum dan keutamaan..hukum kt harus tp sendiri mau pk..pumpamaan mdah, klo ak jual budu dan adik kndung korg pn jual budu, budu sape yg korg bli? (provided budu yg d twarkn tu semua sama je)

p/s : tlg tny kt org laen lg, org yg lbh arif..

Anonymous said...

btul gak ape yg awk ckp...tp practicalnye, cmne kte nak taw yg satu2 bank 2 tak trlibat langsung dgn perkara haram...kalu ikut ceramah ustz yg selalu awk jdkn rujukan 2, dia kate macam mustahil yg satu2 bank convensional 2 langsung x trlibat dgn benda haram...komen sket...

Anonymous said...

"Pd pndapat ak, urusniaga kt dalm dgn bank trsbut boleh selagi mn kt tidak terlbat dalm prkara haram."

ni pndapat ak,mngulas ap yg d tny huh..

ble mn2 bank trmasuk bank cnvensional nk intro n offer ap2 produk perbankan islam, bank tu first kn lantik badan penasihat shariah, dan badan penasihat ni lah yang akan menentukan samada produk prbankan tu orang islam halal join ke tak..klo dorg kt halal, bg kita orang islam harus klo nk join KERANA bdan penasihat telah mengesahkan kehalalan produk tuh dan apa hal kt akhirat esok badan penasihat shariah tu yang akan tanggung..

satu kaedah fekah ad mnybut, "al yaqin la yaza lu bi shakk" kenyakinan tu tidak terjjas dgn keraguan (kbenaran yg dok pasti lg)..stakat kt dgr khabar angin yg ni tak boleh tu tak boleh sdangkan mjlis penasihat shariah kt halal, tu tak mmbatalkan hukum halal yg di ptuskan oleh badan tuhh..

tp klo korg nk buat kaji selidik yg mndalam, nk cr bukti, krn nk bersikap lbh berhati2 haa persilakn..tp bg orang awam mcm kt ak rs ckup kt brpegang pd hukum yg d putuskan oleh badan penasihat shariah..

wallahu 'alam..

Anonymous said...

awk ni byk ilmu pasal perkara ni..saya kagum ada dak medic yg "flexible" cam awk...eh,by the way, nice reply!!!tq...

Anonymous said...

cam bleh agak je sape kopi susu ni...

Anonymous said...

alhamdulillah..skrg ni nampaknye dah mula ade kesedaran ttg pentingnye kembali kpd system Islam yg syumul termasuklh dlm bidang ekonomi..sy sendiri pun byk kali d tanya oleh sahabat2 sy ttg beberapa hukum ttg fiqh muammalh..sy mgharapkn kita dpt memainkn peranan yg lbh aktif dlm mberi kesdaran kpd shbt2 yg laen ttg ptgnye keberkatan dlm kehidupn seharian kita termasuklh urusan jual beli..INGAT!!!sumber harta yg berkat datangnye dr keredaan ALLAh..

Anonymous said...

rase 'jatuh cinta' pulak dgn systen n kopi susu..nak nikah dgn korang boleh x?boleh urus ekonomi rumah tangga..

Anonymous said...

isu akaun simpanan dan pelaburan ni adalah satu juzuk kck dr bab ekonomi..

isyaAllah kt akn trpelihara, tp nnt ble kt bsr dh kerja kahwin, di sn ad lg bnda yg prlu kt cakna lbh, contohny ble kt nk bli umah, bli kete..takkan lpas grade trus nk bli cash,klo korg kaya no hal tp...

mau tak mau trpaksa jgok wat pnjaman, haa sni tmbulny isu riba, halal haram etc..dan kt semua akan tmpuh waktu ni, waktu nilah br keimann bnr trcabar, nk2 klo korg kahwin dgn orang yg kurang paham..

so ak harap, semua 11th colony mmber, jgn berhnti setakat ni je, tuntut ilmu ekonomi ni spya harta yang terkumpul tak dok unsur haram..

kpd salam, klo bleh ap yg sj soalan yg d tny dan d jwab tuh cuba post kt blog spya semua orang tau dan boleh d manfaatkn..

insya Allah kt semua akan terpelihara, moga lahir zriat yg soleh dan beriman..

amin..

Anonymous said...

saje nk kasik cadangan...systen, it is so much appretiated if u can rite some more regarding islamic economic system. like u said, "isu akaun simpanan dan pelaburan ni adalah satu juzuk kck dr bab ekonomi.." i'm really am lookin forward for next article from urs...

Anonymous said...

keep up the good work systen....

banggo kawe nga demo

akhirnya kebijaksanaan itu diterjemahkan untuk kemaslahatan bersama

kalo boleh, byk2 kn lah mempengaruhi yg len gak, maybe not through this kind of media...
but in person-perhaps..