27 January 2009

partial eclipse of the sun

Al-Qiyamah 75: 7-10: [When the sight is dazed, and the moon is buried in darkness, and the sun and moon are joined together: Man will say on that day, ‘Where is the refuge?’]

8 comments:

papai said...

subhanallah....
allah's drawing never disappoint me...

cuit said...

eh! ada initial??kate x ske pakai initial2...tp it is not a problem at all...nice picture...subhanallah...

Anonymous said...

subhanallah..
betapa agungnye ciptaanmu..
kuatknlah imanku kpd mu ya Allah..
hiasilah akhlakku dgn akhlak yg terpuji..
hiasilah lisanku dgn kata2 yg baek..

lippera said...

in the Holy Quran,Allah(these verses) actually tells us on what will happen during End of the Day.

today we can say it is a beautiful event but this thing will happen among a lot of other terrible thing in the yaumul Qiamah
so let it be a reminder for us to remember Al-Qiamah which no one knows when it will happen except Him..
let us improve our iman and amal..

saleh said...

bila blaku gerhana matahari/bulan, sunat muakkad semayang sunat gerhana matahari/bulan. dua rakaat, setiap rakaat 2x berdiri, 2x bacaan, 2x rukuk.

ana jahil said...

saleh, tlg explain sket solat sunat gerhana ni.. aku rasa org konfius sket la ngn penerangan ko kat atas..thanks

saleh said...

macam ni, semayang sunat gerhana matahari dpanggil solatul kusuf. gerhana bulan pulak solat khusuf. semayang ni takde azan n iqamah. sunat dilakukan berjamaah. mase gerhana matahari imam baca secara sirr (perlahan). gerhana bulan baca jahr (kuat). 2 rakaat n ade 3 cara:
1) semayang dua rakaat macam semayang sunat lain, or macam semayang jumaat. yg ni paling ringkas.
2) yg afdhal, buat 2 rakaat. tp pada setiap rakaat tu, ade 2x berdiri, 2x rukuk, 2x bacaan dgn bacaan yg tak panjang.maksudnya, lps takbiratul ihram rakaat pertama, baca fatihah n surah, pastu rukuk, pastu berdiri drpd rukuk tu baca fatihah sekali lg n surah, pastu rukuk balik, pastu baru i'tidal. macam tu jugak pd rakaat kedua.
3) yg paling afdhal. buat macam cara yg kedua tadi. cumanya, pada berdiri pertama rakaat pertama, baca fatihah n surah albaqarah drpd mula sampai habis or baca 2- ke 3 surah yg boleh jadi sama panjang ngan surah albaqarah. pastu rukuk and kadar lamanya rukuk tu bersamaan lamanya membaca 100 ayat surah albaqarah. pastu pd berdiri kedua rakaat pertama, baca fatihah n ape2 surah yg sama panjang ngan 200 ayat dlm surah albaqarah. pastu rukuk pulak, n kadar lamanye rukuk kedua ni sama panjang ngan baca 80 ayat surah albaqarah. habis rakaat pertama. rakaat kedua lak. mase berdiri pertama rakaat kedua, baca fatihah n ape2 surah yg sama panjang ngan 150 ayat surah albaqarah. pastu rukuk pulak n kadar lamenye rukuk ketiga ni pulak sama panjang ngan baca 70 ayat surah albaqarah. pastu bangun pulak n baca fatihah n ape2 surah yg sama panjang ngan 100 ayat surah albaqarah pastu rukuk pulak n kadar lamenye rukuk yg last ni sama panjang ngan baca 50 ayat surah albaqarah. pastu i'itidal, sujud...... sampai salam. habis. bolehlah pilih nak buat ikut mana2 cara diatas.

Anonymous said...

terigt cite heroes....lol~